МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ПОЛЯРИМЕТРИЧНОЇ СИСТЕМИ ПОСАДКИ ПОВІТРЯНИХ СУДЕН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/KNTU2618-0340/2020.3.2-1.12

Ключові слова:

глісада, ефективність посадки, кутове просторове положення, математичне моделювання, повітряні судна, поляриметрична система посадки, положення в просторі, траєкторія посадки

Анотація

Стаття присвячена розгляду проблеми підвищення ефективності та безпеки заходу на посадку та посадки повітряних суден. Підвищення точності вимірювання відхилення повітряного судна від глісади посадки, а також, забезпечення вимірювання кутового положення повітряного судна та параметрів його руху в процесі посадки з високою точністю та чутливістю дозволить підвищити ефективність та безпеку посадки повітряних суден. В роботі проведений детальний аналіз основних систем посадки, які використовуються для посадки як пілотованих, так і безпілотних літальних апаратів. В результаті аналізу було виявлено, що більшість систем посадки забезпечують лише визначення положення повітряного судна відносно площини посадки та не забезпечують визначення його просторового положення в процесі заходу на посадку. Таким чином, для забезпечення підвищення безпеки та ефективності етапів заходу на посадку та посадки необхідно розробити нову систему посадки. Для вирішення поставленої проблеми в роботі запропонований поляриметричний принцип формування лінії глісади, а також модель поляриметричної системи посадки. Поляриметрична система посадки складається з курсового та глісадного каналів, кожний з яких містить двохканальний блок випромінювання та двоканальний блок вимірювання. Канали блоку випромінювання відрізняються азимутом площини поляризації випромінювання, а канали вимірювання – кутами установки діелектричних пластин в горизонтальній та вертикальній площинах. Запропонована система потенційно дозволяє визначати як навігаційні, так і пілотажні параметри польоту повітряного судна: кутове просторове положення та відхилення від траєкторії посадки – з високою точністю та чутливістю. Висока точність забезпечується за рахунок використання поляриметричного методу вимірювання, а висока чутливість – за рахунок використання модулятора в блоці вимірювання та компенсаційного методу проведення вимірювання. Також, в роботі приведений алгоритм роботи поляриметричної системи посадки та показано, що використання двохканального курсового та глісадного каналів поляриметричної системи посадки та приведеного алгоритму роботи дозволяє однозначно визначити кутові відхилення повітряного судна від лінії глісади та його кутове просторове положення в процесі заходу на посадку та при посадці. Результатом даної роботи є розробка математичної моделі поляриметричної системи посадки, яка може бути використана для подальшого моделювання роботи системи з метою визначення оптимальних параметрів її функціонування.

The paper deals with the problem of increasing the efficiency and safety of the aircraft's approach and landing. Improving the accuracy of measuring the aircraft's deviation from the landing glide, as well as ensuring the measurement of the aircraft's attitude and the parameters of its movement during landing, with high accuracy and sensitivity will increase the efficiency and safety of aircraft landing. The paper provides a detailed analysis of the main landing systems, which use for landing both manned and unmanned aerial vehicles. As a result of the analysis, it was found that most landing systems provide only the determination of the position of the aircraft relative to the landing plane and do not provide the determination of its attitude during the approach. Thus, to ensure the safety and efficiency of the approach and landing stages, it is necessary to develop a new landing system. To solve this problem, the paper proposes a polarimetric principle for forming a landing glide, as well as a model of a polarimetric landing system. The polarimetric landing system consists of course and glide channels, each of which contains a two-channel radiation unit and a two-channel measurement unit. The channels of the radiation unit differ in the polarization plane azimuth of the radiation, and the measurement channels differ in the installation angles of the dielectric plates in the horizontal and vertical planes. The proposed system potentially allows us to determine both navigation and piloting aircraft's parameters: angular spatial position and deviation from the landing trajectory, with high accuracy and sensitivity. High accuracy is ensured by using a polarimetric measurement method, and high sensitivity - by using a modulator in the measurement unit and the compensation method of measurement. Also, the algorithm of the polarimetric landing system is given and it is shown that the use of two-channel course and glide channels of the polarimetric landing system and the given algorithm allows to unambiguously determine the angular deviations of the aircraft from the glide path and its angular spatial position during approach and landing. The result of this work is the development of a mathematical model of the polarimetric landing system, which can be used for further modeling of the system operation to determine the optimal parameters of its operation.

Посилання

Annual Report of the ICAO Council: 2017: веб-сайт. URL: https://www.icao.int/annual-report-2018/Pages/default.aspx (дата звернення 20.05.2020).

Accident Statistics: веб-сайт. URL: https://www.icao.int/safety/iStars/Pages/Accident-Statistics.aspx (дата звернення 20.05.2020)

Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents. Worldwide Operations 1959-2018: веб-сайт. URL: http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/company/about_bca/pdf/statsum.pdf (дата звернення 20.05.2020)

Кащишин О. Л., Васюта К. С., Ківшар О. А., Долина М. П. Сучасний стан та перспективи розвитку радіолокаційних систем посадки. Наука і техніка Повітряних сил Збройних Сил України. 2019. № 1(34). С. 39-45.

Instrument Landing System (ILS): веб-сайт. URL: https://www.skybrary.aero/index.php/Instrument_Landing_System_(ILS) (дата звернення 20.05.2020).

Transponder Landing System: веб-сайт. URL: http://www.anpc.com/transponder-landing-system/ (дата звернення 20.05.2020).

Principle of MLS Operation: веб-сайт. URL: http://landingsystem.com/mls/principle-of-mls-operation/ (дата звернення 20.05.2020).

Gibert V., Burlion L., Chriette A., Boada J., Plestan F. A New Observer for Range Identification in Perspective Vision Systems. Advances in Aerospace Guidance, Navigation and Control. 2015. P. 401–412. DOI: 10.1007/978-3-319-17518-8_23

GBAS Landing System (GLS): веб-сайт. URL: https://www.skybrary.aero/index.php/GBAS_Landing_System_(GLS) (дата звернення 20.05.2020).

Олихов И., Столяров Г., Степанов В. Лазерные курсо-глиссадные системи посадки воздушных судов. Электроника. Наука. Технология. Бизнес. 2013. №5. С. 124–132. URL: http://www.electronics.ru/files/article_pdf/3/article_3784_855.pdf (дата звернення 20.05.2020).

Annual Report of the ICAO Council: 2017: website. Retrieved from https://www.icao.int/annual-report-2018/Pages/default.aspx (Access mode: 20.05.2020).

Accident Statistics: website. Retrieved from https://www.icao.int/safety/iStars/Pages/Accident-Statistics.aspx (Access mode: 20.05.2020).

Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents. Worldwide Operations 1959-2018: website. Retrieved from http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/company/about_bca/pdf/statsum.pdf (Access mode: 20.05.2020).

Kashchyshyn, O. L., Vasiuta, K. S., Kivshar, O. A., & Dolyna, M. P. (2019). Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku radiolokatsiinykh system posadky. Nauka i tekhnika Povitrianykh syl Zbroinykh Syl Ukrainy. 1(34), 39-45.

Instrument Landing System (ILS): веб-сайт. Retrieved from https://www.skybrary.aero/index.php/Instrument_Landing_System_(ILS) (Access mode: 20.05.2020).

Transponder Landing System: веб-сайт. Retrieved from http://www.anpc.com/transponder-landing-system/ (Access mode: 20.05.2020).

Principle of MLS Operation: website. Retrieved from http://landingsystem.com/mls/principle-of-mls-operation/ (Access mode: 20.05.2020).

Gibert, V., Burlion, L., Chriette, A., Boada, J., & Plestan ,F. A New Observer for Range Identification in Perspective Vision Systems. Advances in Aerospace Guidance, Navigation and Control. 2015. P. 401–412. DOI: 10.1007/978-3-319-17518-8_23

GBAS Landing System (GLS): website. Retrieved from https://www.skybrary.aero/index.php/GBAS_Landing_System_(GLS) (Access mode: 20.05.2020).

Olihov I., Stolyarov G., Stepanov V. Lazernyie kursoglissadnyie sistemi posadki vozdushnyih sudov. Elektronika.Nauka. Tehnologiya. Biznes, 2013, №5, S. 124 – 132. Retrieved from http://www.electronics.ru/files/article_pdf/3/article_3784_855.pdf (Access mode: 20.05.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-06 — Оновлено 2020-09-07

Версії

Як цитувати

Клочан , А. Є. (2020). МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ПОЛЯРИМЕТРИЧНОЇ СИСТЕМИ ПОСАДКИ ПОВІТРЯНИХ СУДЕН . APPLIED QUESTIONS OF MATHEMATICAL MODELLING, 3(2.1), 128-141. https://doi.org/10.32782/KNTU2618-0340/2020.3.2-1.12 (Original work published 06, Вересень 2020)