ANALYSIS OF MATHEMATICAL MODELS OF MARITIME SHIPPING TRENDS IN A CRISIS ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/KNTU2618-0340/2021.4.2.2.1Анотація
The maritime shipping sector has a considerable influence in socioeconomic development and investment potential of governments. Graphs of maritime shipping growth trends show a considerable decline related to the global economic crisis of 2008-2009, and the picture after the ongoing COVID crisis shows very similar figures. This shows that although maritime shipping overall has a positive growth outlook, there is an uncertainty regarding the stability of economical growth and related consequences for the maritime shipping sector. This uncertainty first of all is due to geopolitical and economic risks from trade politics and structural shifts, such as economics rebalancing in China, the decline in growth of global production-supply chains, changes in the global energetic balance, and the ongoing crisis. Also contributing to this is the emergence of new tendencies, in particular the spread of digital technologies which may change the face of maritime shipping as well as the streams and patterns of maritime shipping. It is still unclear how these factors would develop and how they would support or restrict the growth in maritime shipping. Even so, the long-term outlook for global container shipping volumes remains positive. Still, it is evident that further monitoring and evaluation is required. In this case, a closer look at the maritime shipping dynamics across various cargo types allows for a clearer picture of how maritime shipping can continue to develop. To that end, based on statistics on various maritime cargo shipments, we have performed a regression-correlation analysis and received linear regression equations which describe shipping trends of chemical products, liquids, container shipments, and other cargo types. The regression analysis is based on statistics from 2000-2018, so the forecast for the following years is done with the assumption that the same conditions persist. Recent events (the COVID-19 pandemic and the global crisis it caused) are force-majeure conditions, which would ultimately disrupt the forecast. Forecasting in this regard can be resumed when factual values for the decline in 2020-2021 would be made known.
Сфера морських перевезень значно впливає на соціально-економічний розвиток і інвестиційний потенціал держав. На графіках трендів росту вантажоперевезень чітко помітний спад, пов'язаний зі світовою економічною кризою 2008-2009 року, і поточна криза у зв'язку з COVID має дуже схожі показники. Це говорить про те, що, хоча перспективи розвитку морських перевезень у цілому представляються позитивними, існує невизначеність відносно стійкості економічного пожвавлення й пов'язаних із цим наслідків для сектору морських перевезень. Така невизначеність значною мірою обумовлена комбінацією геополітичних і економічних ризиків, торговельною політикою й структурними зрушеннями, такими як перебалансування економіки Китаю, уповільнення росту глобальних виробничо-збутових ланцюжків, зміни у світовому енергетичному балансі і поточна криза. Цьому сприяє також поява нових тенденцій, зокрема поширення цифрових технологій, які можуть змінити вигляд світового судноплавства, потоки й схеми морських перевезень. Як і раніше, неясно, як ці фактори будуть розвиватися і у якому степені вони будуть підтримувати або стримувати процес пожвавлення росту морських перевезень. Очевидно, що вони потребують подальшого моніторингу й оцінки. Однак більш уважний аналіз динаміки морських перевезень по окремих видах вантажів дозволяє одержати більш чітку уяву про зміни в їхній інтенсивності. Для цього на основі статистики по вантажообігу окремих видів морських вантажів проведений регрессійно-кореляційний аналіз і отримані рівняння лінійних регресій, що описують тренди зростання вантажообігу хімічних продуктів, наливних вантажів, контейнерних перевезень і інших типів вантажів. Аналіз базується на статистиці 2000-2018 років, тому прогноз на наступні роки виконаний з припущенням збереження умов його реалізації. Події останнього часу (пандемія COVID-19 і обумовлена нею світова економічна криза) є форс-мажорними обставинами, що, природно, порушить прогноз. Прогноз у цьому випадку може бути відновлений, коли будуть відомі фактичні об'єми спаду в 2020-2021 роках.
Посилання
UNCTAD Review of Maritime Transport 2018 (UNCTAD/RMT/2018), United Nations Publications. URL: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/rmt2018_ru.pdf (access date – 28.10.2019).
Clarksons Research. London: Clarksons Research Services Ltd., 2017. URL: https://www.crsl.com/ (access date – 28.10.2019).
Siba, E. & Sow, M. (2018). Strengthening regional value chains: What’s the role of the African Continental Free Trade Agreement? Africa in Focus. Washington: Brookings Institution. URL: https://www.brookings.edu/blog/africa-in-focus/2018/03/21/ strengthening-regional-value-chains-whats-the-role-of-the-african-continental-free-trade-agreement/ (access date – 28.10.2019) .
Kurganov, V.M. & Mirotin, L.B. (2011). Mezhdunarodnyie perevozki: uchebnik dlya stud. uchrezhdeniy vyissh. prof. obrazovaniya / pod red. L.B.Mirotina. M.: Izdatelskiy tsentr «Akademiya».
Tyulenev, K.G. (2017). Upravlenie konteynernyimi perevozkami vo vneshneekonomicheskoy deyatelnosti. SPb.: IPT RAN.