COLLECTION AND ANALYSIS OF DATA FOR ORGANIZATION OF TRANSPORTATION IN THE CITY PASSENGER INFORMATION AND TRANSPORTATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.32782/KNTU2618-0340/2021.4.2.1.30Abstract
The proposed work considers a conceptual model for organizing transportation in an urban passenger information and transport system based on unmanned vehicles. Information and transport systems are a new generation of transport systems based on the active use of information technologies and intelligent algorithms for organizing the transportation process. A feature of the urban passenger information and transport system under consideration is that processes such as forecasting, planning and traffic management, on which the organization of the operation of any transport system is based, are carried out in real time, which allows the transport system to adaptively respond to changes in demand for transportation. The paper considers not only the structure and principles of the transport system, but also the structure and principles of its information component (single information server), which is the basis for making decisions and organizing transportation: the principles of building the process of collecting and analyzing applications for drawing up a plan for the transportation of passengers, which is formed not only taking into account the applications already registered in the system, but also taking into account the potential applications for transportation that may enter the transport system by the time the vehicle appears at the stopping point. A method for calculating the predicted value of the number of potential applications, used to draw up a transportation plan, is proposed, and the concept of its software implementation through the use of the capabilities of a time series database management system capable of high-performance data insertion is described, in which the flow of applications is recorded and stored as a discrete time series - a set of consecutive observations, each of which has its own time stamp, positioning it on the time axis. The proposed solutions pursue the goal of improving the quality and timeliness of passenger service and, at the same time, allow the most efficient use of the rolling stock and energy resources of the city passenger information and transport system.
У запропонованій роботі розглядається концептуальна модель організації перевезень у міський пасажирській інформаційно-транспортній системі на базі безпілотних транспортних засобів. Інформаційно-транспортні системи є новим поколінням транспортних систем, що базуються на активному використанні інформаційних технологій та інтелектуальних алгоритмів для організації перевізного процесу. Особливістю даної міської пасажирської інформаційно-транспортної системи є те, що такі процеси як прогнозування, планування і управління перевезеннями, на яких будується організація роботи будь-якої транспортної системи, здійснюються в режимі реального часу, що дозволяє транспортній системі адаптивно реагувати на зміни попиту на перевезення. В роботі розглянуті не тільки структура і принципи функціонування транспортної системи, але і структура та принципи функціонування її інформаційної складової (єдиного інформаційного сервера), що є основою для прийняття рішень і організації перевезень: розглянуті принципи побудови процесу збору та аналізу заявок для складання плану перевезення пасажирів, який формується не тільки з урахуванням вже зареєстрованих в системі заявок, але і з урахуванням потенційних заявок на перевезення, які можуть надійти в транспортну систему до моменту появи транспортного засобу на зупиночному пункті. Запропоновано метод розрахунку прогнозного значення кількості потенційних заявок, який використовується для складання плану перевезення, і описана концепція його програмної реалізації через використання можливостей системи управління базами даних часових рядів, здатної до високопродуктивної вставці даних, в якій потік заявок записується і зберігається у вигляді дискретного часового ряду - сукупності послідовних спостережень, кожне з яких має свою тимчасову мітку, яка має його на осі часу. Запропоновані рішення мають на меті підвищення якості та своєчасності обслуговування пасажирів і одночасно дозволяють максимально ефективно використовувати рухомий склад і енергоресурси міської пасажирської інформаційно-транспортної системи.
References
Proekt Safe Road Trains for the Environment (SARTRE). URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Safe_Road_Trains_for_the_Environment (data obrashcheniya: 30.04.2021).
Van, Nguyen, & Te Ron. (2020). Road Infrastructure Design towards Passenger Ride Comfort for Autonomous Public Transport: doctoral dissertation: Technische Universität München. München.
Next Future Transportation. URL: http:// www.next-future-mobility.com (data obrascheniya: 30.04.2021).
Prolisko, E., Shut, V. (2016). Dinamicheskaya model rabotyi transportnoy sistemyi «INFOBUS». Iskusstvennyiy intellekt. Intellektualnyie transportnyie sistemyi: materialyi nauchno-tehnicheskoy konferentsii. Brest. pp. 49–54.
Prolisko, E.E., & Shut, V.N. (2015). Matematicheskaya model rabotyi «INFOBUSOV». Elektronika ta infarmatsiyni tehnologiyi (ElIT-2015): materiali VII-oyi Ukrayinsko-polskoyi naukovo-praktyichnoyi konferentsiyi (27-30 serpnya). Lviv-Chinadievo. pp. 59–62.
Shuts, V.N., & Prolisko, E. (2016). Al'ternativnyj metro transport na baze mobil'nyh robotov. Shtuchnij intelekt. 2 (72) , 170–175.
Shvetsova, E.V. (2019). Algoritm sostavleniya plana perevozok na gorodskih liniyah v intellektualnoy sisteme upravleniya bespilotnyimi transportnyimi sredstvami. Vestnik Hersonskogo natsionalnogo tehnicheskogo universiteta. 2(69), 3, 222–230.
Shuts, V. (2019). System of urban unmanned passenger vehicle transport. ICCPT 2019: Current Problems of Transport: proceedings of the 1st International Scientific Conference. Ternopol. pp. 172–184.
Shut, V.N. (2019). Algoritm organizatsii gorodskih passazhirskih perevozok posredstvom relsovogo bespilotnogo transporta "Infobus". Actual problems of fundamental science: third international conference. Lutsk. pp. 222–226.
Shviatsova, A., & Shuts, V. (2020). The Smart Urban Transport System. Research Papers Collection of Open Semantic technologies for Intelligent System. Minsk. pp. 349–352.
Shvetsova, E.V., & Shut, V.N. (2020). Intellektualnyiy transport s razdelyayuschimisya chastyami. Matematicheskie metodyi v tehnike i tehnologiyah: sbornik trudov XXXIII Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii v 12 t. pod obsch. red. A.A. Bolshakova, (T.3). Sankt-Peterburg. pp. 87–93.
Shvetsova, E.V. (2021). Planirovanie i organizatsiya perevozochnogo protsessa v intellektualnoy gorodskoy passazhirskoy transportnoy sisteme. Mehatronika, avtomatizatsiya i upravlenie na transporte: materialyi III Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (Samara, 26–27 yanvarya 2021 g.). pp. 133–136.