THE ROLE OF COMMUNICATION COMPETENCE OF THE HEAD OF TOURIST ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF MARKET EUROPEAN INTEGRATION PROCESSES

Authors

Keywords:

сommunication competence, leader, tourist enterprise, market, european integration processes

Abstract

The article studied the role of communicative competence of the head of tourist enterprises in the conditions of market European integration processes. The head constantly communicates: leads subordinates, communicates with colleagues, negotiates with partners, consults with experts, serves customers it has been proven. From high-quality ability to maintain, and develop relationships depends on the effectiveness of its work, emotional satisfaction and material well-being.

The communicative competence of the head of the tour enterprise is the formation of its necessary mental state, behavior and installations is understood it was revealed. There is a need to borrow international experience and familiarization with intercultural communication, given the European integration trends.

An example of the application of a qualimetric assessment of professional-communicative competence as a particularly significant component of the employee's profile of a tourist enterprise, whose professional activity implies constant interpersonal interaction. On this basis it is important to develop an effective motivational mechanism, otherwise the competent worker will not implement its own potential. A qualimetric assessment allows you to objectively determine the contribution of the head into the results of the tourist enterprise, as well as to substantiate the size of the individual prize.

In the conditions of COVID-19 personalization of the service of tourist enterprises is carried out not through personal communication with employees, but through information technology and non-contact forms of interaction, including through digital signs, voice services, chat bots, as well as work with biometric data it has been proven.

Author Biographies

L.O. KORCHEVSKA , Kherson National Technical University

Dr. in Economics sciences, Prof.,  Prof. of the Department of management, marketing and tourism

О.V. KOKORIEVA , Kherson National Technical University

Ph.D. in Economics, Associate Professor, Associate Professor at the Department of Management, marketing and tourism

А.E. HLYNSKA , Kherson National Technical University

PhD in Economics, Assosiated Professor of the Department of management, marketing and tourism

А.S. PERELYGINA , Kherson National Technical University

Student of the Department of management, marketing and tourism

М.S. SOKOL , Kherson National Technical University

студентка 4 курсу ОПП «Маркетинг», кафедри менеджменту, маркетингу і туризму

References

Савіна Г.Г., Яковенко О.В. Управління клієнтською базою туристичного підприємства із застосуванням інтернет-ресурсів: економічний аспект. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. 25 (2). С. 107-110.

URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/25_2_2019ua/23.pdf

Глинська А. Є., Корчевська Л. О., Кокорєва О. В. Види та ризики комунікативних зв’язків персоналу у формуванні інноваційного середовища туристичного підприємства. Бізнес Інформ. 2021. №7. C. 70–75. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-70-7

Писаревський І. М. Професійно-комунікативна компетентність (в туризмі) : підручник / І. М. Писаревський, С. А. Александрова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. 2017. 175 с.

Корчевська Л.О. Психологічна стійкість як фактор успішності менеджера. Актуальні питання економічного розвитку в сучасних умовах: збірник наукових праць за матеріалами V Усеукраїнської науково-практичної конференції – Херсон, 26-27 березня 2020 р. / Упоряд. Т.Казакова. – Херсон, книжкове вид-во ФОП Вишемирський В.С. 2020. С. 111-115.

Сергієнко Н. П. Особливості психологічної стійкості особистості під час подолання критичних ситуацій. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/4065/1/Сергієнко%20Н.П.pdf

Крупник Е. П. Психологическая устойчивость индивидуального сознания. Психология человека в условиях социальной нестабильности. – М.: МГПУ. 1994. С. 183–196.

Modern approaches to business management: theory and practice: collective monograph / edited by О. Nikolaichuk. Prague: Oktan-Print s.r.o., 2021. 110 p.

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.3.24

Published

2021-10-11