THE PECULIARITIES OF ADVERTISING IN THE TOURIST MARKET, AS A UNIVERSALIUM OF «MARKETING RELATIONS» IN THE CONTEXT OF SALE STRATAGY FORMATION WITH PR-TECHNOLOGIES FOR BUILDING CUSTOMER LOYALTY

Authors

Keywords:

tourism advertising, tourist service market, sales strategy, customer behavior, marketing communications, tourist product promotion

Abstract

A tourist company can gain particular advantages in business only if the customers remain loyal to their product, so the peculiarities of customer behavior in the tourist market are being actualized.

The objective of the article is researching the role and importance of advertising in the tourist market in the framework of building customer relations as a marketing universalium of successful sales promotion.

The process of building customer relations with the help of  «Black box» of customer consciousness has been researched. Its essence that encompasses customer peculiarities and the steps of decision making process has been in the spotlight.  It has been proved that researching customer behavior in the tourist market is a difficult and labor intensive process, as the situation in the tourist market is very dynamic and depends on many factors, so it can considerably change plans and impacts company fortitude.

The article focuses on understanding customer needs and the buying process itself as a basis for a successful marketing strategy and offers a step by step analysis. It has been pointed out that the buying process itself is nothing more than promoting tourist product from the moment the customer feels the need to buy till he decides whether the purchase is expedient.

Additional factors of «relation marketing», that require particular attention in the field of tourist services depending on the tourist product offered: uniqueness or, vica versa its wide popularity have been emphasized.

The closed cycle of communication system of tourist company advertising has been demonstrated and its main elements have been pointed out. Peculiar features of tourist advertising have been considered, which are characterized by the specific nature of advertising itself as well as specifics of tourism system and its tourist product. Types of tourist service advertising have been described and the main advertising principles that should be taken into account at the stage of its development have been pointed out.

Author Biographies

N.A. VLASENKO, Kherson National Technical University

к.т.н., доцент кафедри менеджменту, маркетингу і туризму

H.H. SAVINA, Kherson National Technical University

д.е.н., професор, проректор з наукової роботи та міжнародних зв’язків

S.Yu. SAVIN, Kherson National Technical University

д.е.н., професор, кафедри менеджменту, маркетингу і туризму

R.M. Naboka, Kherson National Technical University

к.е.н., доцент кафедри менеджменту, маркетингу і туризму

K.V. TRUKHACHOVA, Kherson National Technical University

к.е.н., старший викладач кафедри менеджменту, маркетингу і туризму

M.V. МАNZYK, Kherson National Technical University

студент кафедри менеджменту, маркетингу і туризму

References

Подольська О.В. Рекреаційний потенціал як основа формування конкурентоспроможного туристичного продукту / О.В. Подольська // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка: Економічні науки. – Харків: ХНТУСГ. – 2017. – Випуск 182. – С. 213–220.

Савіна Г.Г., Яковенко О.В. Управління клієнтською базою туристичного підприємства із застосуванням інтернет-ресурсів: економічний аспект./ Г.Г. Савіна, О.В. Яковенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – 2019. – №25(2). – С. 107 – 110.

Савін С.Ю., Яковенко О.В., Журавльова О.В. Узгодження інтересів підприємства та споживачів за рахунок використання складових інформаційного потенціалу./ С.Ю. Савіна, О.В. Яковенко, О.В. Журавльова // Вісник Херсонського національного технічного університету. – 2020. – №1-2 (72). – С. 68 – 73.

Власенко Н.А., Власенко А.Л. Значение и использование РР в украинской рекламе./ Н.А. Власенко, А.Л. Власенко // ІХ международного форума молодых ученых «Молодежь в науке и предпринимательстве». – Гомель: УО «Белорусский торгово-экономический университет потребительской кооперации». – 2020. – С. 352 – 357.

Старостіна А. О., Зозульов О. В. Маркетинг: Навч. посіб. – 3-тє вид., перероб./ А. О. Старостіна, О.В. Зозульов. – К.: Знання, 2006. –327 с.

Зінченко А.І. Особливості поведінки споживачів послуг зеленого туризму / А.І. Зінченко. //Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – № 3, Т. 1. – С. 204–209

Сапрунова В.Б. Туризм: эволюция, структура, маркетинг / В.Б. Сапрунова. – М. : Ось-89, 2007. – 160с.

Уэллс У., Мориарти С., Бернетт К. Реклама. Принципы и практика. – 7-е издание / У. Уэллс, С. Мориарти, К. Бернетт. – Пб.: «Питер», 2008. – 793 с.

Кудла Н.Є. Маркетинг туристичних послуг: навч. посіб / Н.Є. Кудла. – К.: Знання, 2011. – 351 с.

Савіна Г.Г., Макарчук Д.С. Сутність управління іміджем організації в сучасних умовах. / Г.Г. Савіна, Д.С. Макарчук // Вісник Херсонського національного технічного університету. - 2021. - №1 (76). - С. 257-263.

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.3.

Published

2021-10-11