DEVELOPMENT OF EVALUATION SYSTEM QUALITY OF TRADE SERVICE OF BUYERS

Authors

Keywords:

system, modeling, trading company, fuzzy logic, design, diagram, UML-modeling

Abstract

The aim of the work is to study the application of the developed fuzzy model to assess the quality of customer service on fuzzy logic in combination with modern information technology to improve the efficiency of the organization of the sales process.

The article presents a developed system for assessing the quality of customer service, which allows to determine the level of quality of customer service on the basis of the following services: building a fuzzy expert-linguistic base of rules for determining the quality of customer service; converting the fuzzy value of the input variables into a clear number according to the measurement range of each controlled parameter of the fuzzy model; setting the values of input parameters, which provides the ability to analyze the impact of changes in the values of input parameters on the values of the resulting variable.

The application of the developed fuzzy model for assessing the quality of customer service on fuzzy logic in combination with modern information technology to improve the efficiency of the organization of the sales process.

The description of the functionality of the customer service quality assessment system is presented in the form of a diagram of options for using the object-oriented model of the customer service quality assessment system and the general algorithm of the system using UML-diagram - state diagram.

Author Biographies

O.L. OLKHOVSKA, Donbas’s State Engineering Academy, Kramatorsk

к.е.н., доц., доц. кафедри інтелектуальних систем прийняття рішень

K.Yu. HUDKOVA, Donbas’s State Engineering Academy, Kramatorsk

ас. кафедри інтелектуальних систем прийняття рішень

І.О. SABAIDASH, Donbas’s State Engineering Academy, Kramatorsk

студ. кафедри інтелектуальних систем прийняття рішень

References

Формування та впровадження системи управління взаємовідносинами з клієнтами на підприємстві [Електронний ресурс]. – URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/31356/1/%d0%a1%d1%82%d1%83%d0%bf%d0%b0%d0%ba%20%d0%9a.pdf

Карпович М. Г. Особливості підвищення культури та якості обслуговування споживачів послуг // М. Г. Карпович, Т. Г. Коса, О. В. Железняк) [Електронний ресурс]. – URL: http://ephsheir.phdpu.edu.ua/bitstream/handle/8989898989/2295/%D0%9E%D1%81%D0%BE %D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE9.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Якість обслуговування та її оцінка [Електронний ресурс]. – URL: https://pidru4niki.com/16451021/marketing/yakist_obslugovuvannya_otsinka.

Матвійчук А. В. Моделювання економічних процесів із застосуванням методів нечіткої логіки: монографія / А. В. Матвійчук. К.: КНЕУ, 2007. 264 с.

Ольховська О. Л. Моделювання фінансового стану страхової компанії: монографія / О. Л. Ольховська, А. В. Матвійчук. Краматорськ: ДДМА, 2015. 128 с.

Методичні підходи до оцінювання якості торговельного обслуговування покупців [Електронний ресурс]. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5331.

Шмулер Д. Освой самостоятельно UML за 24 часа. М.: «Вильямс», 2002. 352 с.

Леоненков А. В. Самоучитель UML / А. В. Леоненков. СПб.: БХВ-Петербург, 2004. 432 с.

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.4.10

Published

2021-12-28