THEORETICAL ASPECTS OF HUMAN RESOURCES POLICY IN THE FIELD OF MANAGEMENT OF EDUCATION AT THE LOCAL LEVEL

Authors

Keywords:

personnel policy, education board, educational institution

Abstract

The article considers the theoretical foundations of personnel policy in the field of education at the local level. Based on the analysis of recent research, regulations, educational practice, it is determined that personnel policy is a strategic activity of the education management body aimed at ensuring planning, forecasting, formation, professional development and rational use of personnel in the education system. The author formulates the goal of personnel policy, which in the internal direction of the function is aimed at the formation and effective use of human resources, strengthening labor potential, motivation and incentives for local government officials and other management professionals, and externally - to ensure labor legislation in subordinate educational institutions , other legislative and regulatory acts in the field of education in order to develop the human resources of education. The classification of personnel policy principles is given: scientificity, consistency, system, legality, justice, equality, adaptability, functional integration, corporatism, structure, which ensure democratization of personnel management, optimization of human resources and through which the interaction of education management with heads of educational institutions. The structure of personnel policy is stated, which contains components: personnel planning and forecasting, formation of labor collective, personnel training, evaluation of labor collective activity; for each of them specific management actions are specified. Procedures for implementing personnel policy are defined, attention is focused on experience and problems of their application. It has been studied that personnel policy can be active or passive; the criteria of manifestation of one or another of its types are singled out. Factors influencing the development of personnel policy (demographic, financial and economic, structural and organizational, logistical, scientific and methodological) have been identified.

Author Biography

L.М. NAZARENKO , Private Joint-Stock Company «Higher education institution «Interregional Academy of Personnel Management»

д.пед.н., доц., завідувачка кафедри менеджменту та економіки

References

Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс] - URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19

Закон України «Про повну загальну середню освіту» [Електронний ресурс] - URL:

Професійний стандарт керівника (директора) закладу дошкільної освіти [Електронний ресурс]. URL https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/profesijnij-standart-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Професійний стандарт керівника (директора) закладу загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. URL //https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profesijnij-standart-kerivnika-direktora-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» [Електронний ресурс] - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text

Витко Т.Ю. Державна кадрова політика України: сутність, сучасний стан і перспективи розвитку. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2016. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2016_1_5 (дата звернення: 10.02.2022).

Дороніна О. Кадрова політика як інструмент стратегічного розвитку закладу вищої освіти / О. А. Дороніна, М. Р. Рязанов. Економіка і організація управління. 2019. Вип. 1. С. 15-20 (дата звернення: 17.01.2022). DOI 10.31558/2307-2318.2019.1.2

Носик О.М. Людський капітал інноваційного розвитку: економічні основи відтворення : монографія. Х.: Вид-во «Точка», 2016. 490 с.

Чернишова Є.Р. Окремі аспекти реалізації кадрової політики у контексті стратегії розвитку навчальних закладів системи післядипломної освіти. Теорія та методика управління освітою : електрон. наук. фах. журн. ; № 7, 2011 р. URL: https://lib.iitta.gov.ua/7181/1/ (дата звернення: 18.02.2022).

Управління персоналом в органах публічної влади : навч. посіб. /

С. М. Серьогін, Є. І. Бородін, К. В. Комарова, Н. А. Липовська, Т. М. Тарасенко. Дніпро. : ДРІДУ НАДУ, 2019. 200 с.

Закон України «Про дошкільну освіту» [Електронний ресурс] - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text

Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 жовтня 2021 року № 1128 «Про затвердження Положення про педагогічну інтернатуру» [Електронний ресурс] - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1670-21#Text

Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1190 «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників [Електронний ресурс] - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1190-2018-%D0%BF#Text

Наказ Міністерства освіти і науки України від 26 серпня 2021 року № 930 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства освіти і науки» [Електронний ресурс] - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1204-21#Text.

Нова школа у нових громадах : посібник з ефективного управління освітою в об’єднаних територіальних громадах / Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. К., 2017. 128 с.

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.1.

Published

2022-04-08

Issue

Section

PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION