SPAIN'S HIGHER EDUCATION SYSTEM IN THE CONTEXT OF THE BOLOGNA PROCESS: PUBLIC ADMINISTRATIVE ASPECT

Authors

Keywords:

Bologna process, national education system in Ukraine, higher education in Spain, higher professional education; structure of higher education; educational experience; university education.

Abstract

The article emphasizes that further socio-economic and political changes in society, strengthening the statehood of Ukraine, its entry into the civilized world community are impossible without modernizing the higher education system aimed at training specialists at the level of international requirements; Proves that today's Europe needs to consolidate the efforts of the scientific and educational community and European governments to significantly increase the competitiveness of the European science and higher education system in the global dimension and to increase its role in social change; it is emphasized that despite the achievements of education provided by the new socio-political system of Ukraine, it, however, still does not provide the required quality; draws attention to the fact that many graduates of higher education institutions in our country have not yet reached the appropriate level of competitiveness in the European labor market, which, in turn, requires a deeper analysis of trends in European and world education; it is proved that reforming the education system of Ukraine, its improvement and improving the quality is the most important socio-cultural problem, which is largely due to globalization and the need to create positive conditions for individual development, socialization and self-realization in this world; it is shown that these processes dictate first of all the need to define, harmonize and approve regulatory and legal support in the field of education, taking into account the requirements of international and European systems of standards and certification; the peculiarities of the structure of higher education in Spain are analyzed, the general system of higher education of this European state and its current state are highlighted; Given that Ukraine is on the way to European standards in education, there is an urgent need to study the promising educational experience of European countries, testing and implementation of innovative pedagogical systems. That is why the study and analysis of the Spanish higher education system, and in particular higher professional education, can provide a significant example of the organization, improvement and improvement of the education system in Ukraine.

Author Biographies

I. LOPUSHYNSKYI, Kherson National Technical University

д.держ.упр., професор, заслужений працівник освіти України, завідувач кафедри державного управління і місцевого самоврядування

V. FILIPPOVA, Kherson National Technical University

д.держ.упр., професор, професор кафедри державного управління і місцевого самоврядування

Олена Іванівна Ковнір , Kherson National Technical University

к.пед.н., доцент, викладач англійської мови Херсонського морехідного коледжу рибної промисловості

References

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Європейський простір вищої освіти та Болонський процес: Навчально-методичний посібник / Т. М. Димань, О. А. Боньковський, А. Г. Вовкогон. – БНАУ, 2017. – Одеса.: НУ «ОМА», 2017. – 106 с.

Кобилянська І. В. Організація системи освіти в Іспанії. URL: http://www.uk.x-pdf.ru/5ekonomika/2377274-1-udk-37014460-organizaciya-sistemi-osviti-ispanii-kobilyanska-provedennya-strukturnoi-reformi-nacionalnoi-siste.php

Леснянська-Дощак А. С. Міжкультурні підходи до освіти європейських країн: Швейцарія, Франція, Іспанія [Електронний ресурс] / А. С. Леснянська-Дощак // Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. - 2017. - Вип. 79 (3). - С. 24-28. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_79(3)__6

Медведєва О. Д. Особливості організації структури освіти в Іспанії // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – Вип. 3. – Бердянськ, БДПУ, 2016. – С. 127-132.

Пашков В. О. Політика у сфері вищої освіти Іспанії за часів диктатури Ф. Франко // Актуальні проблеми політики. 2020. Вип. 66. – С. 82-88.

Постригач Н. Історичні передумови децентралізації освіти Королівства Іспанія [Електронний ресурс] / Н. Постригач // Порівняльно-педагогічні студії. - 2012. - № 4. - С. 49-53. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppstud_2012_4_10

Про вищу освіту: Закон України від 01 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Про внесення змін до Конституції України (щодо стратегічного курсу держави на набуття повноправного членства України в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору): Закон України від 7 лютого 2019 року № 2680-VIII. URL : https://ips.ligazakon.net/document/view/t192680?an=8&ed=2019_02_07.

Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Сапицька О. М. Освіта в Іспанії за часів диктатури Франциско Франко [Електронний ресурс] / О. М. Сапицька, С. А. Золотар // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. - 2017. - № 1. - С. 93-99. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VSUNU_2017_1_16

Спільна декларація міністрів освіти Європи «Європейський простір у сфері вищої освіти», Болонья, 19 червня 1999 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_525#Text

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.1.

Published

2022-04-08

Issue

Section

PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION