SERVICE AS A SYSTEM-FORMING FACTOR OF HEALTH TOURISM DEVELOPMENT AND MANAGEMENT

Authors

Keywords:

service, production, consumption, value, health tourism, management.

Abstract

The article studies the essence of the category "service", which is considered as a system-forming factor in the development of health tourism. On the basis of generalization of foreign and domestic theoretical studies, the interrelationships and differences in the definitions of "service" are highlighted. It has been established that a service must be considered as an economic phenomenon, a social phenomenon, a social phenomenon and an object of management with an appropriate content. The components of the service, as a consumer item, are defined, which include: the results of the service, the service process and its characteristics, the physical environment and the service delivery system, the appearance and behavior of the service personnel and other consumers, the time of service provision.

In order to establish the specific properties of the service as a factor in the development and management of health tourism, a model of the components of the service has been investigated, which is proposed to be supplemented with a characteristic that is associated with the features of creating significant value for the consumer. It is proposed that the components of the service, as a control object, be supplemented with the category "time" required to gain access to the service and to provide the service as a whole, which, in turn, can be considered as an additional benefit from receiving the service.

On the basis of the refined concept of "health tourism service", its properties are highlighted, which include: social (health-improving and preventive, health-improving and therapeutic functions), public (formation of a comprehensively and harmoniously developed personality, improvement of the environment) and economic functions (implementation of financial tasks of private enterprises, organizations, an increase in budget revenues of different levels of management, etc.); common features and distinctive features that form the level of value of the service at a certain point in time; meaningful content, which allows you to divide services into health-improving and preventive and health-improving areas and create a level of customer satisfaction.

 

Author Biographies

N. V. SHANDOVA, Kherson National Technical University

д.е.н., зав. кафедри економіки, підприємництва та економічної безпеки

A. V. TARASIUK, Kherson National Technical University

к.е.н., доц. кафедри економіки, підприємництва та економічної безпеки 

References

Ассэль Г. Маркетинг: принципы и стратегия : учебник для вузов. Москва : ИНФРА-М, 1999. 803 с.

Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования. Москва : «Академия», 1999. 476 с.

Берри Л. Особенности маркетинга услуг. Маркетинг услуг. 2006. №3(7). С. 250–258.

Бурило Ю. П. Особливості розмежування інформаційних та інформаційно-інфраструктурних робіт і послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право. Ужгород, 2013. Вип. 22. Ч. І. Т. 2. С. 11–14.

Ворачек Х. О состоянии "теории маркетинга услуг". Проблемы теории и практики управления. 2002. №1. С. 99-103.

Генеральна угода про торгівлю послугами. URL : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=981_017.

Класифікація видів економічної діяльності (ДК 009:2010) : наказ Держспоживстандарту України від 11.10.2010 р. № 457. URL : http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FIN19567.html

Котлер Ф. Основы маркетинга. Москва : Бизнес-Книга, 1995. 698 с.

Про затвердження Положення про рекреаційну діяльність у межах територій та об’єктів природно-заповідного фону України : наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 22.05.2009 р. №330. URL : http://rada.gov.ua.

Про захист прав споживачів : Закон України від 12.05.1991. № 1023-ХІІ Відомості Верховної Ради УРСР. 1991. № 30. Ст. 379.

Управление и организация в сфере услуг./ К. Хаксевер и др.; под ред. В.В. Кулибановой. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 752 с.

Федорченко Н. В. До питання про предмет договору про надання послуг. Держава і право. 2014. № 66. С. 165–173.

Шаркова Г. Ю. Науково-теоретичні підходи до встановлення ознак послуги як об’єкта цивільних прав. Держава та регіони. 2013. № 1. С. 123–128.

Edvardsson B., Enquist B., Johnston R. Co-creating Customer Value through Hyperreality in the Pre-purchase Service Experience. Journal of Service Research. 2005. Vol. 8. №. 2. Р. 149–161.

Gronroos C. A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing. 1984. Vol. 18. № 4. Р. 36–44.

Judd R.C. The Case for Refining services. Journal of marketing. 1964. January. Р.59.

Makarenko S., Oliinyk N., Danko V., Kaplina Y. Formation of an Innovative Competitiveness Management System of the Enterprise: On the Case of Ukraine’s Healthcare. Journal of Economics and Management Sciences, 2020. vol. 3, no. 1, p. 1-12.

Shandova N., Bylym O. Conceptual approaches to the development of health tourism. The scientific heritage. 2019. № 37. P. 5–18.

Shandova N., Voskresenskaya E., Sofiienko A. Innovative Approach to the Formation of a System of Strategic Marketing Management of Tourism Enterprises in Conditions of Market Uncertainty. TEM Journal. Vol.9. № 3. August 2020. P. 1076-1087

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.2.27

Published

2021-07-08