IMPROVEMENT OF THE LEVEL OF STUDENTS’ PHYSICAL TRAINING IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES AS A BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF THEIR PROFESSIONAL COMPETENCE

Authors

Abstract

The article contains information about the importance of the development of various competencies of the individual, which in the future will help solve a number of problems related to a particular area of human life. It is noted that educational institutions in their work should be based on a competency-based approach, with a help of which the individual will acquire the necessary knowledge, skills, attitudes, values. The importance of the development of professional competence, in particular of student-age people, is outlined. Attention is paid to the role of physical education classes in the development of professional competence of students. It is stated that physical education should lay the foundations of physical and moral health, improve physical and mental preparation for active life and future professional activity on the principles of individual approach, priority of health orientation, extensive use of various means and forms of physical improvement.

The current state of the problem, the works of scientists on this issue indicate a sufficient level of the issue disclosure by scientists, but some aspects of improving the physical training of students and its impact on the development of professional competence still need to be clarified. The material on the importance of increasing the level of physical training as a basis for the development of professional knowledge, skills and attitudes of future employees is presented. It is noted that professional activity presupposes a person’s good health, so in the training practice of students of higher education institutions, the criterion for the effectiveness of physical education classes is a person’s physical training. It is concluded that the professional-applied direction is focused on the use of physical culture and sports in training for work in the chosen specialty, which contributes to the effective development of professional competence of student-age people.

Author Biography

І.E. SHUPIK, Kherson National Technical University

к.т.н., доц., доц. кафедри фізичного виховання

References

Архипова С.П. Професійна компетентність соціального працівника в структурі його професіоналізму. Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі. Збірник. матеріалів Міжнародного конгресу – ІV Слов’янські пед. читання. Черкаси: Вид-во ЧНУ ім. Б.Хмельницького, 2005. С. 207-208.

Васкан І. Стан фізичної підготовленості підлітків URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229326507.pdf (дата звернення 27.05.2021)

Волков В.Л. Основи професійно-прикладної фізичної підготовки студентської молоді. Київ: Знання України, 2004. – 82с.

Гушлевська І. Поняття компетентності у вітчизняній та зарубіжній педагогіці. Шлях освіти. 2014. № 3. С. 22-24.

Життєва компетентність особистості: науково-методичний посібник / За ред. Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова, Г.М. Несен. Київ: Богдана, 2003. 520 с.

Лахманюк Т. В., Горборуков В. М. Загальна фізична підготовка як складова гармонійного розвитку майбутніх фахівців URL:http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8145/Lakhmanyuk_Zagalna_fizychna_pidgotovka.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення 27.05.2021)

Пилипей Л. П. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів: монографія/ Суми: ДВНЗ «УАБС НБУ», 2009. 312 с.

Фізичне виховання студентів URL:https://pidru4niki.com/70185/pedagogika/fizichne_vihovannya_studentiv (дата звернення 26.05.2021)

Фізична культура URL: https://studme.com.ua/156602124093/meditsina/osnovy_obschey_spetsialnoy_fizicheskoy_podgotovki_sportivnaya_podgotovka.htm (дата звернення 26.05.2021)

https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.3.22

Published

2021-10-11